Trči li žohar bolje kroz labirint ako ima publiku?

Jedan sasvim običan žohar Roachi bio je predmet pokusa (ovo je sve istina, osim što nije bio samo jedan već mnogo, i vjerojatno nisu imali imena.)

Jednostavan zadatak

U prvom dijelu eksperimenta Roachi je ispred sebe imao jednostavni labirint i publiku od drugih žohara. Ništa strašno, pomislio je. Ova publika će vidjeti što znači biti brz, imati šest lakih nogu i vjetar u ticalima!

86-lakozohar

Onda su Roachiju dali isti labirint bez publike. Motiviran, Roachi ga je pretrčao najbrže što je mogao. Ipak, sporije nego kad su ga gledale druge bube. Kao da je nedostajala ta iskra uzbuđenja, koliko god se trudio.

Kompliciran zadatak

Na scenu je stupio komplicirani labirint. Kako će naš Roachi nastupiti sada? Motivacija mu je zasigurno veća kad ga gledaju drugi žohari, no da li će mu publika pomoći da se bolje koncentrira?

I krećemo! Roachi trči na sve strane, publika se meškolji. Roachija hvata panika i počinje se osjećati kao muha bez glave. Je li dovoljno brz? Kuda ići? Ma mogu ja to, mi žohari smo nadživjeli dinosaure, što je naspram toga ovaj labirint – pokušava se nadahnuti, ali ne ide. Pritisak je prevelik i vrijeme curi dok se trudi odgonetnuti kuda dalje.

86-teskozohar

Dajmo Roachiju sad komplicirani labirint i neka je sam, bez publike. I gle, nasamo, bez dodatnih uzbuđenja i pritiska ga je puno brže riješio.

*   *   *   *   *

Neki dan na poslu sam imala veliku i važnu prezentaciju. Znajući kako jadan Roachi, a i ja skup s njim, ima problema sa zahtjevnim zadatkom pred publikom, odlučila sam rezultate ovog pokusa okrenuti sebi u korist.

Vježbala sam i uvježbavala svaku rečenicu, svaki slajd, svaku misao koju želim prenijeti. Jednom, dvaput, napravila pauzu, pa opet, i još, pa samo zadnju polovicu, pa samo prednju, pa opet sve. Nastavila sam je uvježbavati sve dok mi od zahtjevnog labirinta nije postala jednostavni – a svi znamo da pri jednostavnom zadatku  prisustvo publike nas čini još i boljim!

Došlo je vrijeme prezentacije, ja sam duboko udahnula, osmjehnula se – i odradila je bez problema!

86-prezentacija

6 thoughts on “Trči li žohar bolje kroz labirint ako ima publiku?

  1. Čestitam na uspješnoj primjeni psihologije u praksi :). Ja to, recimo, nikad ne radim, iako znam ta istraživanja i teorije. Bio bi mi mnogo lakši život kad bih počela 😀

  2. Wow, ovo mi je odlicno objasnjenje koje potvrdjuje moja iskustva u nastupima. Kad nesto vec jako dobro mogu i skorz sigurno se osjecam onda mi je publika uzitak i da mi polet. Kad ne… onda ne 🙂
    Bas mi je trebao ovaj tvoj savijet, uskoro moram drzati mali govor prije nastupa i to mi je najstresniji dio. Hm.. ne znam zasto mi do sada nije palo na pamet da i to treba vjezbati, ali sada eto znam kako si pomoci! Javit cu ti kaka je bilo!

    • Tako nekako i ja, a ocito cak i bube 🙂 Vjezbanje je ponekad dosadno, ali se stvarno isplati! Zelim ti da ti tvoj nastup i mali govor prije prodju odlicno 🙂

Leave a Reply

